Už aj firmy si upravujú vzťahy s Facebookom. Cez zamestnancov.

Autor: Hana Štupáková | 16.5.2010 o 13:15 | Karma článku: 3,85 | Prečítané:  1364x

            Každý človek, ktorý dnes používa internet na dennej báze, sa s tým už stretol. Ak nie on sám, tak určite má veľa známych, ktorí sa dennodenne pripájajú na rôzne sociálne siete ako Facebook, Twitter, My Space, My Opera, Netlog, TravBuddy.com a mnoho ďalších. V súčasnosti ich môžeme narátať niekoľko desiatok na celom svete. Je to novodobý fenomén, kde si môže každý vytvoriť vlastné konto, pridávať naň fotky, spájať sa s priateľmi cez chat, nástenky a poštu, vytvárať si svoje statusy a udalosti, rôzne skupiny a podobne. Dajú sa tam zadávať odkazy aj na videá z Youtube a podobných stránok a tiež odkazy na webové stránky. V rebríčku uverejnenom na stránke TopTenREVIEWs je uverejnený najnovší rebríček populárnosti týchto sietí a na prvých troch miestach sa umiestnili Facebook, za ním MySpace a na treťom mieste je Bebo. Pridávanie odkazov a fotiek na Facebook alebo Twitter sa môže pramálo javiť ako obchodná praktika a viac ako spôsob ako zabiť čas. Ale ak máte zákazníkov (a ktorý biznis ich nemá?), tak toto nebude ten prípad.

Väčšina podnikateľov by mala zrejme byť tiež prihlásená na Facebook alebo Twitter alebo iné siete tak ako sú pripojené na email, mobilné telefóny alebo na iné komunikačné technológie, vyjadruje sa editorka Poynter.org Advertisement Ellyn Angelotti. To nepochybne znamená, že mediálna politika preniká už aj na spoločenské siete na internete a stále čím viac sa firmy zaoberajú myšlienkou mediálnej politiky, reklamy a kontaktu so zákazníkmi na sociálnych sieťach. Nie je príliš dlhý čas od dôb, kedy bolo veľmi zriedkavé, aby mali pracové počítače internet, lebo organizácie sa báli, že zamestnanci budú tráviť priveľa času pripojením na internet. Nech to je už ako chce, tak ako prispel internet a mobilné telefóny k pracovnému prostrediu a k jeho vývoju, takisto to môžu ovplyvniť práve sociálne médiá na internete. Používaním Facebooku alebo inej sociálnej siete sa spájate s ľuďmi v prostredí, kde sa oni sami cítia byť príjemne naladení a chtiví po rôznych väzbách a spojeniach. Práve preto je tento fenomén sociálnych sietí taký silný a dôležitý pre mediálne politiky obchodných firiem. Napríklad Linda Odell hovorí, že práve kvôli tomuto dôvodu jej firma, 100-ročná firma Hallmark Cards Inc. v Kansase v USA zaviedla oficiálnu mediálnu politiku v minulom roku. Odkedy je Hallmark kreatívnou firmou a jej činnosť sa sústredí práve na to aby pomáhala ľuďom robiť citové napojenia medzi sebou navzájom, tak je kľúčové pre túto firmu, aby zostala na vrchole a v dianí, čo  sa týka spôsobov ako sa ľudia spájajú a ako sa chápu a o čom sa radi rozprávajú a čo im robí starosti. Nástroje spoločenských médií proste umocňujú silu slova, ktoré sa bežne používa medzi ľuďmi. A každodenne a všade. Dá sa to aj tak povedať, že je očakávanie, že ak používa pracovník takéto stránky v pracovnom čase, mal by tam vykonávať firemnú prácu. Pani Odellová sa stretla s mnohými oddeleniami vo firme Hallmark aby vybudovala ciele pre takúto sociálnu mediálnu politiku. Navštívila personálne oddelenie, komunikačné oddelenie, kreatívne oddelenie, marketing a tiež digitálnu divíziu. A tiež sa pozrela na podobné politiky iných firiem a zapracovala nakoniec dokumenty pre ojedinelé potreby firmy Hallmark. Následne na to predstavili túto novopečenú firemnú politiku pre sociálne médiá svojim zamestnancom a zostavili tréningy pre každé oddelenie zvlášť. V zavádzaní tejto novej politiky sa rýchlo stalo zjavným, že väčšina takejto politiky už bola na mieste v existujúcich štandardoch obchodného rázu. Ide hlavne o zásady ako "hovorte a konajte s rešpektom k firme, buďte transparentní ak hovoríte o svojom vzťahu k Hallmarku, udržiavajte dôverné informácie dôvernými aj naďalej a rešpektujte všetky výhradné práva firmy Hallmark. Takéto a podobné sú pokyny v tejto politike. A také sú aj očakávania mnohých firiem, ktoré v dnešnej dobe vytvárajú podobné politiky. Podľa ani Odellovej ide vlastne o veci, ktoré nie sú vhodné a primerané v skutočnom svete, a tým pádom tie isté veci by sa nemali robiť ani v kybernetickom svete. Je zrejmé, že firmám ide hlavne o to, aby zamestnanci nepoškodzovali meno svojej firmy.

Chris Brogan, autor "Social Media 101", prednášal o fenoméne voľného sociálneho štátu na webe "Free state social". Chris Brogan je zároveň prezidentom New Marketing Labs a predstavil tento projekt na konferencii o sociálnych médiách v USA koncom apríla 2010. O čo ide v projekte Free state social? Chris Brogan má vizitku s dvoma slovami na nej: "Prestaňte rozprávať". Prednášal davu 300 ľudí, ktorí si prišli vypočuť ako Brogan rozpráva návod ako riadiť sociálne médiá a ako z nich čerpať výhody pre biznis. Jeho prvou radou bolo "nastavte väčšie uši", kde sa snažil vysvetliť, že je treba načúvať, čo ľudia vyjadrujú o firmách a konkurencii. Radí tiež, aby sa firmy venovali tomu, aby vedeli vyjadriť, čo zákazník chce. Broganova idea spájania nie je o statusoch, ktorými sa máme neustále prezentovať a o linkách na stránku firmy alebo o predstavovaní výrobkov. Tvrdí, že tiež sa o tom nebaví obchodník na párty. Firmy by sa mali orientovať na bežnú komunikáciu so zákazníkmi aj na sociálnych sieťach. Ak budú podľa neho brať toto do úvahy, tak urobia menej hlúpych chýb na webe. Namiesto toho radí komentovať iné blogy a propagovať výrobky niekoho iného 12 krát viac ako svoje vlastné.

Tvrdí tiež, že ak to, čo dáte do komentára je zaujímavé, tak nepríde len jeden človek ale viacero ľudí si prečíta o čom píšete. Brogan ponúkol tiež návod na riadenie času venovaného sociálnym médiám: 2 hodiny za deň - z toho 25 percent počúvajte, 50 percent sa spájajte a 25 uverejňujte odkazy. Tvrdí tiež, že počúvanie je veľmi dôležité, ale je treba s ním aj niečo urobiť.  Tiež definuje, že v budúcnosti bude webová stránka ako domovská základňa pre odpichnutie na Facebook alebo Twitter - čiže tam, kde sú ľudia. Brogan tiež predpovedal trendy pre budúcu mediálnu politiku na sociálnych sieťach - manažment vzťahov so zákazníkmi na sociálnej sieti, mobilné nástroje a sociálne komunity, ktoré sú menšie, viac osobné a viac zamerané tematicky ako Facebook či Twitter. Tiež povedal, že ak firma nevyužíva prepojenie webovej stránky s mobilom, stráca veľa príležitostí na obchod. Označil to ako problém.

Ďalším fenoménom mediálnej politiky firiem na sociálnych sieťach je, že stále viac a viac obrovských firiem si najíma na prácu ľudí, ktorí sú celý deň na sociálnej sieti. Príkladom je Ford Motor Co. alebo Coca-Cola, ktoré sa snažia vzbudiť pozitívne vnímanie svojich značiek ľuďmi na sociálnych sieťach. Napríklad žena v Amerike posiela fanúšikom firemnej skupiny každý deň virtuálny popcorn. Takisto má celý deň mobil na uchu a odpovedá symtatizantom firmy zo sociálnej siete. Tvrdí, že jej rodina je z toho zúfalá, ale je rada, že má takúto prácu. Táto žena sa volá Alecia Dantico a chystá sa na doktorát v komunikácii so zameraním na "budovanie značky v online komunitách". Tvrdí, že sa zvýšil predaj firmy, pre ktorú pracuje, odkedy začala udalosti vo firme inzerovať cez Twitter.

Silný fenomén sociálnych sietí cítia aj štátne úrady. Ministerstvo obrany USA vydalo vo februári 2010 oficiálnu politiku pre spravodajské a sociálne médiá, kde takisto upravuje správanie svojich pracovníkov na týchto sieťach a blokuje prístupy k nežiaducim stránkam o gamblovaní, pornografii a nenávistných zločinoch. V najbližšom čase zrejme budú nasledovať tieto aktivity aj ostatné krajiny sveta. Pretože fenomén sociálneho života na internete a mediálnej politiky na sociálnych sieťach je proste neodvratne tu.

 

 

 Použité zdroje:

  1. Rebríček najpopulárnejších sociálnych sietí TopTenReviews. [02.05.2010]  http://social-networking-websites-review.toptenreviews.com/facebook-review.html , 2.5. 2010
  2. Cauthon, P. Companies creating social media policies for employees. [02.05.2010]. http://www2.ljworld.com/news/2010/apr/29/companies-creating-social-media-policies-employees/
  3. Metz, Ch. Brogan, „Social Media 101" author, kicks off Free State Social. [02.05.2010]. http://www2.ljworld.com/news/2010/apr/29/brogan-social-media-101-author-kicks-free-state-so/?more_like_this
  4. Lalley, H. More big businesses hire tweeters. [02.05.2010].http://www2.ljworld.com/news/2009/sep/03/more-big-businesses-hire-tweeters/?more_like_this
  5. DoD official policy on News/Social Media [02.05.2010]. http://socialmedia.defense.gov/index.php/2010/02/26/dod-official-policy-on-newsocial-media/
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.


Už ste čítali?